גוף מבקר ובקורת פנימית

גוף מבקר במקום ועדת הביקורת בעמותה

אחד ממוסדות החובה של העמותה הינה ועדת ביקורת והיא נבחרת על ידי האספה הכללית.

ועדת הביקורת מלווה את פעולות העמותה ומוציאה דוח המסכם. רשם העמותות דורש שהוועדה תעשה את עבודתה באופן מקצועי ואפקטיבי.

על פי החוק, ועדת ביקורת תהיה מורכבת משני חברים לפחות, אשר הינם חברי עמותה ואינם חברי הנהלה ואינם נותנים שירותים בשכר לעמותה. על פי רוב, לחברי העמותה אין את הידע רחב והמקצועי על מנת שיכולו לשמש כועדת ביקורת יעילה ואפקטיבית ולכן יש צורך במינוי אדם שהינו בעל הידע והניסיון המתאים בתחום העמותות בכלל, ובתחום הכספי בפרט, על מנת שהעמותה תוכל להפיק ממסקנותיו את המיטב ולשפר את התנהלותה הכספית והארגונית ככל שניתן. 

רשם העמותות מאשר למנות "גוף מבקר" אשר יחליף את ועדת הביקורת של העמותה.
גוף מבקר זה יכול להיות רואה חשבון או גוף אחר שאושר על ידי הרשם.
במידה וממונה לתפקיד רואה חשבון, אין צורך באישורו של הרשם למינוי, אך במקרה
של מינוי אדם שאינו רואה חשבון, יש לפנות לרשם לקבל את אישורו.

חשוב לציין כי אין למנות לתפקיד גוף המבקר את אותו רואה החשבון שמבקר את דוחותיה הכספיים
של העמותה.

רשם העמותות אף קבע את הנושאים הנדרשים לבדיקה על ידי ועדת הביקורת או הגוף המבקר ואת וסמכויותיה , להלן הדרישות:

  • האם העמותה פועלת באופן תקין, בהתאם לחוקים החלים עליה ובהתאם למטרות שנקבעו על ידה בתקנון?
  • האם העמותה מתנהלת ביעילות ובחיסכון?
  • האם העמותה מתנהלת בהתאם להחלטות האסיפה הכללית והועד המנהל?
  • האם התגלו ליקויים בפעילות העמותה, ואם כן, האם מתבצעים פעולות לתיקון הליקויים?
  • בדיקת ההתנהלות הכספית של העמותה, בדיקת ספרי הנהלת החשבונות, בדיקת תשלומי השכר וכדו'.
  • האם ישנם תלונות של עובדי העמותה והאם תלונות אלו מטופלות כראוי?
  • מינוי מבקר פנימי לעמותה במידת הצורך והצעת תוכנית עבודה עבורו.
  • בחינת עבודתו של רואה החשבון של העמותה וקביעת שכרו.
  • בדיקת כל נושא אחר הקשור לפעילות העמותה.

על הגוף המבקר לבצע בדיקות כלליות, לעקוב אחר יישום המלצותיו במהלך השנה
ולהגיש את מסקנותיו ודו"ח מפורט לאסיפה הכללית מדי שנה.

כפי שפורט להלן, תפקידו של הגוף המבקר רחב ומהותי וחובה עליו להיות מקצועי בעבודתו.

משרדנו מוביל בתחום העמותות ובעל ניסיון רב במתן שירותי גוף מבקר לעמותות. במסגרת עבודתנו נפעל בשיתוף פעולה עם הועד המנהל, נבצע ביקורת מקיפה אחת לשנה על פי תוכנית שתקבע מראש, נגיש את מסקנותינו והמלצותינו לועד המנהל ולאסיפה הכללית ונקפיד על מילוי כל הוראות החוק בנושא. ביקורת כזו על ידי רואי חשבון, לא רק שתביא לעמידה בהוראות החוק, אלא גם תביא ערך מוסף ותועלת לגוף המבוקר.

מבקר פנימי בעמותה

סעיף 30א לחוק העמותות קובע כי בעמותה שמחזורה עולה על עשרה מיליון ₪ ימונה מבקר פנימי.  וזאת בנוסף לוועדת הביקורת או הגוף המבקר.

הוראה זו, שהנה חלק מתיקון 14 לחוק העמותות, מחייבת מיום 6/2/15. המחזור לעניין זה הינו מחזור העמותה בהתאם לדו"ח הכספי האחרון שהיה על העמותה להגיש לרשם בהתאם לסעיף 36 לחוק העמותות. יצוין כי ככל שעמותה כללה בדו"חות הכספיים, בהתאם להוראות גילוי דעת 69 ותקן 5, הכנסות בשווה כסף לרבות שווי מתנדבים, שווי שימוש, תרומות בשווה כסף וכד' הרי שהכנסות אלה יכללו כחלק מהמחזור לעניין חובת מינוי מבקר הפנים.

במקרים גבוליים, מומלץ לעמותה למנות מבקר פנים. כמו כן, מומלץ לעמותה שמחזורה צפוי לעלות על 10 מיליון בשנה שלאחר שנת הדו"ח שהוגש, להיערך בעוד מועד למיניו של מבקר פנים ובכל מקרה ברור כי עמותה רשאית למנות מבקר פנים באופן וולונטרי, אף אם מחזורה נמוך מ 10 מיליון.

מינוי מבקר פנימי מהווה כלי נוסף לחיזוק הבקרה הפנימית בעמותה. כחלק מתפקידו, על המבקר הפנימי לבדוק תהליכים בעמותה, את פעולותיה להגשמת מטרותיה ואת תקינות פעולות העמותה מבחינת שמירה על החוק ועל כללי התנהלות תקינה (למשל: תהליכי בקרה בעמותה, ניהול סיכונים וממשל תאגידי). תפקידו אינו זהה לתפקידי ועדת הביקורת או הגוף המבקר, ועל כן לא ניתן למנותו במקומם ואותו גורם אינו יכול לשמש גם גוף מבקר וגם מבקר פנימי. בעוד שוועדת הביקורת או הגוף המבקר הינם מוסד חובה בכל עמותה והם כפופים לאסיפה הכללית, המבקר הפנימי נועד, כאמור, להיות מנגנון בקרה פנימי נוסף, בעמותות שמחזורן עולה על 10 מיליון ₪, והוא כפוף ליו"ר ועד העמותה או למנכ"ל, בהתאם לתקנון העמותה, או כפי שיקבע הוועד המנהל, אם העניין לא הוסדר בתקנון. 

למשרדנו יש את הידע והניסיון המקצועי הרחב במתן שירותי ביקורת פנימית לעמותות. 

זכרו כי הביקורת הפנימית בעמותה היא כלי תומך לקבלת החלטות מושכלות בנוגע לניהול השוטף של הארגון  ולכן ישנה חשיבות רבה בבחירת מבקר פנים מקצועי ומיומן.

אנחנו כאן לכל שאלה

Call Now Button