בעקבות פרסום תיקון בחוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה) (תיקון מספר 3), התשפ"א-2020 אשר מסדיר את נושא התשלום של המעסיקים לעובדים שנאלצו לשהות בבידוד בהוראת המדינה ונאסר עליהם לעבוד בתקופה זו, וכן קובע הוראות בדבר שיפוי למעסיקים בגין סכומים ששילמו וצפויים לשלם עבור ימי בידוד, מיום 1 באוקטובר 2020 ועד סוף חודש מרץ 2021.

ראינו לנכון להציג בפניכם את הנקודות העיקריות שבחקיקה החדשה והקשורות לתשלום בעד ימי בידוד והשיפוי למעסיק.

על פי החוק, המעסיק רשאי להגיש בקשה לשיפוי החל מיום 1.2.2021, השיפוי יהיה גם לתקופה רטרואקטיבית כאמור עבור ימי בידוד שהחל מיום 1 לאוקטובר 2020 . המייצג רשאי להגיש את הבקשה לשיפוי במקום המעסיק רק אם הוא רשום כמייצג בביטוח הלאומי.

לקוחות המשרד אשר המשרד נותן להם שרותי שכר ומשרדנו מייצגם במס הכנסה יוכלו להגיש את תביעת השיפוי על ידנו.

את הבקשה ניתן להגיש בטופס או בקובץ שהופק ממערכת השכר, במועדים המפורטים באתר הביטוח הלאומי.


מי הם העובדים הזכאים לתשלום בגין ימי בידוד?

עובד  זכאי לתשלום דמי בידוד- עובד יהיה זכאי לתשלום דמי בידוד ממעסיקו, בתנאי שהתקיימו כל תנאי הסף המצטברים כלהלן:

  1. העובד נעדר מעבודתו בשל חובת בידוד שחלה עליו או משום שהוא שוהה בבידוד בשל חובת בידוד שחלה על ילדו. ("ילד" של עובד, לצורך העניין, הוא מי שטרם מלאו לו 16 שנים, או שהוא אדם עם מוגבלות הנזקק לסיוע אישי כאמור בסעיף 1ב' לחוק דמי מחלה). ההגדרה תחול גם על מי ששוהה אצל עובד שהוא הורה במשפחת אומנה. יובהר, כי עובד שנעדר ממקום העבודה בשל חובת בידוד, אולם המשיך לבצע עבודתו בתקופת הבידוד, זכאי לתשלום שכר עבודה ולא לדמי בידוד.
  2. העובד שהה בפועל בבידוד, בהתאם להוראות צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש) (בידוד בית והוראות שונות) (הוראת שעה), תש"ף-2020.
  3. העובד מסר דיווח למשרד הבריאות על קיום הוראות צו בידוד בית, והמציא למעסיקו העתק מהדיווח. הדיווח למשרד הבריאות יכלול, בין השאר, את מועד ההגעה לישראל או מועד המגע האחרון עם חולה, לפי העניין. (לגבי עובד  שהיה חייב בבידוד מיום 1 באוקטובר 2020 ועד ל19 בנובמבר, למועד פרסום החוק, יראו את התקופה ששהה בבידוד כאילו היא תקופת בידוד מזכה, אף אם לא בוצע דיווח.)


עובד לא זכאי לתשלום דמי בידוד –עובדים שנדרשו לשהות בבידוד עקב נסיעה פרטית/אישית לחו"ל, וחולים לפי הגדרת צו בידוד (חולה קורונה), הוחרגו מתחולת התיקון ולא יהיו זכאים לתשלום דמי בידוד ממעסיקם.

עובדים שחלו בקורונה (להבדיל ממבודדים) זכאים לתשלום דמי מחלה ממעסיקם ככל שצבורה לזכותם מכסת ימי מחלה.

במקרה בו נדבקו העובדים במקום העבודה, הם עשויים להיות מוכרים כזכאים לתשלום דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי, בכפוף להגשת תביעה מתאימה ולקיומם של הקריטריונים לזכאות כפי נקבעו ע"י המוסד לביטוח לאומי.

מה היא התקופה בגינה זכאים העובדים לתשלום?

תקופת הבידוד הינה התקופה החל מהיום הראשון בו נודע לעובד שחלה עליו חובת בידוד או שהוא נדרש לשהות בבידוד בשל חובת בידוד של ילדו, ועד ליום האחרון בו חלה עליו חובת בידוד או דרישת בידוד. עם זאת, במקרה בו עובד דיווח למשרד הבריאות לאחר ארבעה ימים ומעלה מהמועד בו נודע לו על חובת הבידוד, תחילת תקופת הבידוד שתבוא בחשבון תהא ארבעה ימים בלבד, לפני מועד הדיווח.

ימי עבודה – התשלום עבור תקופת הבידוד יהא בגין ימי עבודה בלבד, היינו, הימים בהם היה אמור העובד לעבוד במשרתו הרגילה ונעדר מעבודתו בשל שהייה בבידוד. ימי העבודה לא יעלו על חמישה ימים בכל שבעה ימים, ואם נהוג במקום העבודה שבוע עבודה בן שישה ימים, אזי שישה ימי עבודה בכל שבעה ימים.

הפחתת יום עבודה אחד – ככלל, העובד לא יהיה זכאי לתשלום בעד יום אחד בתקופת הבידוד, אלא באחד המקרים שלהלן:

מה הוא גובה התשלום בגין תקופת הבידוד?

על-פי הוראות החוק, דמי הבידוד שישולמו לעובד שנמצא זכאי לתשלום, יהיו בשיעור השווה לגובה דמי מחלה בהתאם לחוק דמי מחלה בו נקבע כי דמי המחלה יהיו בגובה שכר העבודה שהיה העובד זכאי לקבל אילו המשיך בעבודתו, וכן הרכיבים אשר יובאו בחשבון השכר המשמש בסיס לחישוב -שכר יסוד, תוספת ותק, תוספת יוקר או פיצוי בעד התייקרות, תוספת משפחה ותוספת מחלקתית/מקצועית.

במקביל לתשלום דמי בידוד ינוכו מעובד ימי מחלה כלהלן:


מה הוא מועד תשלום דמי בידוד

דמי הבידוד ישולמו לעובד במועד בו היה משתלם שכר עבודה אילו עבד, ובלבד שהעובד מסר למעסיקו העתק מהדיווח לפחות שבעה ימים לפני המועד האמור. ככל שלא עשה כן, ישולמו דמי הבידוד במועד הקרוב לתשלום שכר עבודה שלאחר מסירת העתק הדיווח.


דין היעדרות בתקופת הבידוד

דין היעדרות עובד בתקופת בידוד כדין היעדרותו בתקופת מחלה, ודין דמי בידוד כדין דמי מחלה, לרבות לעניין איסור פיטורים, ביצוע הפרשות לקופת גמל וצבירת ותק. 


עובדים  במספר מקומות עבודה עובד אשר זכאי לדמי בידוד מכמה מקורות שונים, יחול לגביו ההסדר המיטיב.


שיפוי מעסיקים בגין דמי בידוד ששולמו לעובדיהם

זכאות לשיפוי – השיפוי יבוצע רק בעד ימים בתקופת הבידוד שלגביהם הודיע משרד הבריאות למוסד לביטוח לאומי, כי העובד דיווח לגביהם על שהייתו בבידוד.

מעסיקי מסתננים ששילמו דמי בידוד לעובדיהם, אינם זכאים לשיפוי מהמדינה בגין דמי הבידוד ששילמו.


מעסיק שעובדו נדרש לבידוד עקב נסיעת עבודה לחו"ל מטעם המעסיק או מעסיק ששילם לעובד דמי בידוד בגין היום הראשון מכוח הסדר דמי מחלה מיטיב לפי הסכם קיבוצי או חוזה אישי או הסדר דמי בידוד מיטיב – לא זכאי לשיפוי בעד העלות בגין יום אחד בתקופת הבידוד.

גובה השיפוי – המדינה תשפה מעסיק ששילם דמי בידוד בהתאם להוראות , בגין העלות שבא נשא המעסיק, כמפורט להלן:

אופן ומועד הגשת בקשה לשיפוי – בקשה לשיפוי תוגש למוסד לביטוח לאומי ע"י המעסיק באופן מקוון, לא יאוחר מ- 60 ימים מתום החודש שבו הסתיימה תקופת הבידוד של העובד. בשל הצורך בהיערכות מתאימה נקבע, כי בקשה לשיפוי תוגש לא לפני תאריך 1.2.2021.


אופן הדיווח בשכר

שימו לב – בכדי שיופק קובץ מתאים מתוכנת השכר יש להקפיד על דיווח הרכיבים כנדרש- מומלץ לבדוק קוד הדיווח בכל מערכת:

­­הצוות המקצועי במשרדנו  ישמח להמשיך ולעמוד לשרותכם בכל שאלה שתתעורר.

דואגים לשקט ולביטחון החשבונאי שלך.

בכבוד רב ,

קלמנוביץ, הרצל, כהן

רואה חשבון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *